09 lutego, 2017

Mały szydełkowy obrus - żółta szachownica. Zrób razem ze mną :-)


W szydełkowaniu rozwijam się po latach dziergania. Nigdy wcześniej nie robiłam robótek składających się z mniejszych elementów. Ten żółty obrus jest pierwszą taką pracą .

Wybrałam kolory żółte bo to kolory słońca , którego mi tak teraz brakuje ,przynajmniej tu w moim Krakowie. To kolory też sielankowych dni ... a któż nie chciałby z nich myślami wracać?

Wybrałam kordonek Kaja w dwóch odcieniach koloru żółtego nr 305 i nr 329. Blado cytrynowy połączony z mocniejszym żółtym.

Obrus nie jest duży. Ma 40 motywów i tworzy prostokąt o wymiarach 74 cm / 135 cm.
Pochłonął 300 g kordonka czyli 6 motków po 50 g.


Dziergałam go od początków tego roku z przerwami bo jednak nudziło mnie wykonywanie tych samych motywów i wydawało mi się ,że nigdy nie dobrnę do końca.

Uwielbiam robótki, żyć bez nich nie umiem ale wykonywanie po wielokroć tego samego  mnie bardzo nuży.  Pomiędzy tymi żółtymi motywami powstało kilka szydełkowych prac jak
różowa serwetka, zielona chusta-szal, zielona czapka z mitenkami
i  serwetka czerwone serce dla WOŚP.

Każdy motyw to prostokąt i ma wymiary 17 cm / 15 cm.


Szydełkowy splot nie jest trudny. To tylko same słupki i oczka łańcuszka. Motywy łączymy przerabiając ostatni rząd. Jest to najprostszy sposób łączenia elementów szydełkowych robótek.

Jak zazwyczaj wykonanie motywu przedstawiam krok po kroku. Może skorzystacie?
Każdy rząd zaczynamy  łukiem z o.ł.
Znaki od * do * oznaczają powtarzanie motywu splotu.

10 o.ł. zamykamy o.ś. w kółko
i robimy 24 słupki
2 rząd
robimy 4 łuki z 9 o.ł. , szydełko wbijając w co 6 górę słupka rzędu poniżej
3 rząd
3 o.ł. + *10 słupków na łuku + 3 o.ł.*
4 rząd
*10 słupków, rozdzielonych 1 o.ł. + 3 o.ł. + 1 o.ś. w środku + 3 o.ł.*
5 rząd
*8 łuków z 3 o.ł. pomiędzy słupkami rzędu poniżej + 3 o.ł. + 2 słupki na łuku na 3 o. rzędu poniżej + 3 o.ł. + 2 słupki na 3 o. rzędu poniżej+ 3 o,ł.*
6 rząd
*7 łuków z 3o.ł. +4 o.ł. + 4 słupki ( 2 na słupkach rzędu poniżej a 2 na łuku)+ 3o.ł. +4 słupki + 4 o.ł.*
7 rząd
*6 łuków z 3o.ł +4 o.ł. + 3 słupki +3o.ł. + w łuku 2x2 słupki, rozdzielone 3 o.ł.+ 3 o.ł. + 3 słupki + 3o.ł*
8 rząd
*5 łuków z 3o.ł. +5o.ł. + 3s. +3o.ł. + 4s. + 3o.ł. + 4s. +3 o.ł. + 3s. + 5 o.ł. *
9 rząd
4 łuki z 3o.ł. + 7o.ł.+3s.+3o.ł.+ 3s.+ 3o.ł. + 2x2s. rozdzielone 3o.ł.+3o.ł.+3s.+3o.ł.+3s. +7o.ł.*
10 rząd
3 łuki z 3o.ł. + 8o.ł.+3s.+3o.ł.+3s.+3o.ł. + 4s. + 3o.ł. +4s.+3o.ł.+3s.+3o.ł.+ 3s. + 8o.ł. *
11rząd
2 łuki z 3o.ł. + 9.o.ł. + 3x 3s. z 3 o.ł. + 2x2s.rozdzielone 3o.ł. +3x3s.z 3o.ł. + 9 o.ł.*
12 rząd
1 łuk z 3o.ł. + 10o.ł. + 3x 3s. z 3 o.ł.+4s.+3o.ł. + 4s. + 3o.ł. +3x 3s. z 3 o.ł.+10o.ł.

13 rząd ostatni
*10o.ł.+ 4x3s. z 3o.ł. z tym ,że na drugim słupku robimy pikotek z 3 o.ł. lub łączymy z następnym motywem+2o.ł.+2x2s.rozdzielone 2 o.ł. + 2 o.ł. + 4x3s. z 3o.ł. z tym ,że na drugim słupku robimy pikotek z 3 o.ł. lub łączymy z następnym motywem + 10.o.ł.*

Łączenie motywów następuje poprzez pikotek.
Robimy na drugim z trzech słupków 1 o.ł. , wbijamy szydełko w odpowiedni pikotek następnego motywu, przeciągamy nitkę=2 o.ł. , robimy jeszcze jedno - trzecie oczko łańcuszka i o.ś. zaczepiamy o 1 oczko pikotka.
Myślę,że te zdjęcia dobrze to pokazują.









W razie wątpliwości proszę pytać. Zawsze chętnie odpowiem czy to w komentarzu czy mailowo bonika@vp.pl

Wzór szydełkowego obrusa nie jest mój, jest z pisemka "Robótki Ręczne extra" nr 6/2015.


Mniejsze motywy całości mają tę zaletę, że sami bez rozmyślań, decydujemy o rozmiarach robótki .

Do mojej żółtej szachownicy dodałam matrioszki, które dostałam kiedyś po rosyjskich wojażach
od mojej córki. To świetna zabawka a zarazem dekoracja.
Ekologiczna i co najważniejsze ręcznie wykonana.

Do mojego robótkowego świata jak najbardziej pasuje:-)
A Wy jak uważacie?






Bardzo dziękuję za odwiedziny mojego skromnego bloga.

Za komentarze , tak miłe i cenne dla mnie.

Do zobaczenia w następnym wpisie :-)


2 komentarze:

  1. Kolejne cacko:) Piękny. Super zdolna z Ciebie Istota:-) Buziaki, uściski i uśmiech przesyłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest tak dobrze ale dziękuję :-) buziaki i uśmiechy ślę:-)

      Usuń

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)