14 września, 2016

Szydełkowy obrus w stylu retro.



https://handmadeboni.blogspot.com/2016/09/szydekowy-obrus-w-stylu-retro.html

Styl retro to coś co nawiązuje do przeszłości a zarazem to coś ponadczasowego. 
Nie każdy go kocha ale najmodniejsze trendy w modzie i tak wciąż nawiązują , wracają w stare epoki i minione lata. Nie każdy go lubi ale obojętnie koło niego nie przechodzi. Zawsze czymś zachwyci.

Obecnie ten styl głównie tworzą dodatki a takim retro dodatkiem i w najnowocześniejszym domu może stać się ten piękny liściasto-gałązkowy obrus.

Mieszanie epok jest na pewno na czasie. 

Wzór zaczerpnęłam z gazetki "Diana Robótki" numer 5 , rok 2005 . Zachwycił mnie tym swoim retro stylem, który niezwykle uwielbiam.

Zrobiłam go kordonkiem Ariadna Aria 5 120tex x2 w kolorze naturalnym. Lubię tę grubość i kolor nici więc większość prac szydełkowych jest właśnie taka. 

W gazetce jest serweta o średnicy 85 cm, wykonana szydełkiem nr 1 a mnie wyszedł duży obrus o średnicy  2,5 metra bo zrobiony grubym kordonkiem i szydełkiem nr 2. Poza tym ja wszystkie robótki wykonuję luźno. Taka moja technika :-)

Pomimo, że obrus jest okrągły to ładnie leży na stole owalnym. I na szczęście :-)  Ponieważ moja córka bardzo daleko mieszka a ja rzadko u niej bywam , pomyliły mi się kształty jej stołu. 
A miała to być niespodzianka na trzecią rocznicę ślubu więc nie chciałam z nią nic uzgadniać i wyszło jak wyszło. 


Niespodzianka się udała! Na szczęście wszystkim się bardzo podoba :-)


https://handmadeboni.blogspot.com/2016/09/szydekowy-obrus-w-stylu-retro.html

Zaczynamy:


Każdy rząd zaczynamy 4 oczkami łańcuszka , zamiast 1 podwójnego słupka.


 rząd 1
9 oczek łańcuszka zamykamy oczkiem ścisłym w kółko i robimy 30 podwójnych słupków

rząd 2
3 podwójne słupki + 3 o.ł. + 3 podwójne słupki ( szydełko wbijamy w następne oczko) + 3 o.ł. i tak do końca rzędu

3 rząd
3 podwójne słupki + 5 o.ł. itd. do końca okręgu

4 rząd
3 podwójne słupki + 3 o.ł. + na łuku: 2 podwójne słupki, rozdzielone 3 o.ł. + 3 o.ł. itd.
5 rząd
3 podwójne słupki + 4 o.ł. + 3 podwójne słupki pomiędzy 2słupkami rzędu poniżej + 4 o.ł. itd.

6 rząd
3 podwójne słupki + 4 o.ł. + 5 podwójnych słupków + 4 o.ł. itd.

rząd 7
3 podwójne słupki + 4 o.ł. + 7 podwójnych słupków + 4 o.ł. itd.

rząd 8
1 podwójny słupek + 1 pikotek + 4 o.ł. + 9 podwójnych słupków 
+ 4 o.ł.  itd. - rząd kończymy 2 o.ł. + 1 półsłupek( szydełko wbijamy w górę pierwszego podwójnego słupka)

rząd 9
1 podwójny słupek +1 pikotek + 4 o.ł + 1 podwójny słupek( za pikotkiem rzędu poniżej) +1 pikotek + 4 o.ł +  11 podwójnych słupków + 4 o.ł. itd.


od rzędu 10 przerabiamy wg schematu, rozszerzając  siatkę i zmniejszając   słupkową rozetkę

Zdjęcia przedstawiają rzędy od 1 do 40

Uwagi wymaga rząd 15 , od którego dziergamy gałązki z listkami.

rząd 15
w pikotku : 2 podwójne słupki , rozdzielone 3 o.ł. + 5 o.ł. + w 3 pikotku: 2x3 podwójne słupki , rozdzielone 3 o.ł. + 5 o.ł. + w drugim od motywu pikotku znów robimy 2 podwójne słupki , rozdzielone 3 o.ł+ 5 o.ł. itd.

rząd 16
w łuku : 3 podwójne słupki + 2 o.ł. + 1 podwójny słupek + 2 o.ł. + 3 podwójne słupki
5 o.ł.
w następnym łuku: 3 podwójne słupki
5 o.ł.  itd.

Schemat rzędów od 40 do 68

powtarzamy motywy rzędów wcześniejszych , dodając większą ilość oczek łańcuszka  i zwiększając długość gałązek z listkami.

rząd 40 to prawie jak rząd 15 , różnica tylko w ilości oczek łańcuszka pomiędzy motywami wzoru. W rzędzie 40 dajemy 7 o.ł. zamiast 5 o.ł.



Splot szydełkowego obrusa jest łatwy a piękny. Musimy tylko uważać na ilości słupków i oczek łańcuszka jak w każdym liczonym wzorze.

Każda nieścisłość będzie widoczna co niekorzystnie wpływie na końcowy efekt.





Jeżeli Wam wyjdzie tak duży szydełkowy obrus, ciężko będzie go rozłożyć i  naciągnąć po odświeżeniu, chyba ,że macie duże mieszkania czy ogrody. Ja rozwiesiłam go na balkonowym zestawie a później wyprasowałam motyw po motywie.

https://handmadeboni.blogspot.com/2016/09/szydekowy-obrus-w-stylu-retro.html




https://handmadeboni.blogspot.com/2016/09/szydekowy-obrus-w-stylu-retro.html

A jak Wam się podoba ten szydełkowy obrus?

Lubicie styl retro? czar miniony lat?

 Przemawia do Was tak jak do mnie?










33 komentarze:

  1. Jest przepiękny! tyle pracy, takie cudo, ja bym wymiękła gdzieś około 10 rzędu i bym się cieszyła, a tu! piękny! podziwiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo:-) wróć i bedziesz miała może jeszcze piękniejszy. Serdecznie pozdrawiam:-)

      Usuń
  2. Cudowny obrus .Pracy dużo wlozylas ,wiem ile to pracy kosztuje sama robię takie duże obrusy.Podziwiam !.Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję:-) dużo pracy ale warto, bardzo warto zwłaszcza jak cieszy obdarowanych. Serdecznie pozdrawiam:-)

      Usuń
  3. Cudowny obrus .Pracy dużo wlozylas ,wiem ile to pracy kosztuje sama robię takie duże obrusy.Podziwiam !.Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem pod ogromnym wrażeniem. Miałam podobnie jeśli chodzi o wielkość z tym, że we wzorze miało być 33 cm a mi wyszło 95 cm i to był dla mnie wielki wysiłek więc 2,5m podziwiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję:-) kocham to co robię . Tu akurat wielkość dał gruby kordonek i luźne szydełkowanie. Serdecznie pozdrawiam:-)

      Usuń
  5. Śliczny obrus-gratuluję cierpliwości i dziękuję za schemat i opis-myślę, że skuszę się na jego wykonanie bo też kocham retro.Pozdrawiam☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję i zachęcam. Bardzo fajnie szydełkuje się ten wzór a jak weźmiesz grubszy kordonek to szybko będzie przybywał i cieszył oko. Splot nieskomplikowany. Serdecznie pozdrawiam:-)

      Usuń
  6. Śliczny obrus-gratuluję cierpliwości i dziękuję za schemat i opis-myślę, że skuszę się na jego wykonanie bo też kocham retro.Pozdrawiam☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję 🌞 wzór mnie do dziś zachwyca.🌞serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  7. Oczywiście, że retro wymiata :) Podziwiam. Obrus jest wspaniały. Wciąż mam ochotę na wykonanie takiego, ale obawiam się, że padnę w połowie. Dlatego raczej pozostaję przy zazdrostkach, no i przy zwierzątkach i innych drobniejszych pracach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :-) Warto spróbować, zwłaszcza jak dużo się dzierga. Jak znudzi to zostawić i wrócić do niego za parę dni. Ten splot fajnie i szybko się robi. Zachęcam bardzo ,bardzo. Serdecznie pozdrawiam:-)

      Usuń
  8. Obrus jest przepiękny. Też taki sobie zrobiłam, ale w ciemnym kolorze. Ściskam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Anonimowy18:12

    Wow. CUUUDO. Parę obrusów mam już na swoim koncie , ale nabrałam chęci na wykonanie także tego . Gratuluję zgrabnych rączek , nie każdy tak potrafi , a jeżeli już to nie ma takiej wytrwałości . Podbieram schemat i zabieram się do roboty.
    Pozdrawiam cieplutko z Nowym Rokiem, Ewka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję😀źyczę pomyślności w Nowym Roku oraz wielkiej radości tworzenia 😀

      Usuń
  10. Anonimowy16:51

    Piekny jest ten obrus aż chyba sama się za niego zabiorę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto zrobić 😀 wzór piękny i bardzo prosty do zrobienia 😀 Bardzo dziękuję 🌞

      Usuń
  11. Jest przepiękny, uwielbiam takie wzory! Ostatnio nawet kupiłam jeden nowy https://yourhomestory.com.pl/jadalnia/obrusy/obrusy-haftowane. Mam wrażenie, że z wielu domostw znikają obrusy. Ja jestem tradycjonalistką i zawsze musi być na moim stole :) Kto wie, może zdecyduję się kiedyś na samodzielne wykonanie. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez lubię i obrusy i serwetki . Warto się pokusić o własny wyrób bo jest zawsze wyjatkowy a jeszcze ten zachwyt i duma ze skończonej robótki. Bezcenne. Ja zawsze mogę coś pomóc. Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam🌞

      Usuń
  12. Jeszcze raz dziękuję za schematObrus juz się dziergaPierwszy na mniejszy stół ,drugi zrobię na dużyBardzo piękny i zachwyca swoją urodąPozdrawiam serdecznie.


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To piękny wzór . Ja ciagle jestem pod jego urokiem. Bardzo dziękuję i pozdrawiam serdecznie🌞

      Usuń
  13. Anonimowy17:03

    Jest piękny :) robię taki na zamówienie. Pani podała wymiar 145/75 i powiedziała, że stół jest owalny więc znalazłam schemat na owalny stół ale okazało się, że stół jest prostokątny tylko rogi ma zaokrąglone :( i teraz brakuje mi na te rogi i nie wiem co wymyślić :( czy mogę nieśmiało prosić o pomoc???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest obrus o średnicy 2,5 metra i ozdabia stół owalny a Pani powinna wykonać swoje zamowienie wg życzeń zamawiającego.

      Usuń
    2. Dziękuję.

      Usuń
  14. Anonimowy20:32

    prześliczny, ile nici poszło na ten obrus?

    OdpowiedzUsuń
  15. Przepiękna praca. Przymierzam się do zrobienia takiego. Proszę powiedzieć, jak dużo zużyła Pani kordonka? Nie wiem, ile kupić :) Zakładam, że nie zrobię pełnego obrusu, potrzebuję mniejszy, ale wolę pracować grubszą nicią...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję 😃 Obrus dawno robiłam i jest u córki ale z tego co pamietam to kordonka miałam 1,20 kg.

      Usuń
  16. Anonimowy15:38

    Čudovito,za hčer bi delala ovalni,obstaja vzorec?lp

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owalu schematu nie mam. To co mam jest na blogu. Bardzo dziekuję i serdecznie pozdrawiam :-)

      Usuń

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)