12 czerwca, 2017

Ażurowy moherowy sweterek i szalik - ścieg różyczek i szydełkowe pętelki.


Ścieg różyczek obok nieśmiertelnych strukturalnych warkoczy jest moim ulubionym wzorem na druty. Nadaje dzianinom lekkości, puszystości i miękkości .Jest to ścieg ażurowy.  Ma uniwersalne zastosowanie. Zarówno wspaniale wygląda w swetrach jak i bluzkach a nawet w  poduchach.

Często robię prazenty dla bliskich mojemu sercu. Sweterek z szalikiem - bo została włóczka więc ....jak ją nie wykorzystać? - zrobiłam dla przyjaciółki . Błękitny polski moher , druty nr 5 i ścieg różyczek właśnie. Wykończenie szydełkiem to co najbardziej lubię :-)


Fason sweterka klasyczny. Dekolt mały karo, wykończny szydełkowymi półsłupkami. Długie rękawy z główką - mankiet podkreślony szydełkowymi półsłupkami.

Wykończenie dołu sweterka zrobiłam na szydełku ściegiem pętelkowymzwykłe półsłupki tylko na  przodzie robótki okręca się nitkę wokół palca i to ona tworzy pętelki. Ścieg bardzo prosty i dekoracyjny do różnych wykończeń dzianiny i nie tylko. Można nim wydziergać i płaszcz i sweter i dywanik i będzie udawał baranka lub futro.


Szalik też klasyczny - długi prostokąt , pokryty różyczkami. Taki lekki ocieplacz szyi i ramion.
Komplet mojego pomysłu.


We wcześniejszych postach omawiałam już wybrane do tego kompletu ściegi ale może przypomnę. Będą pod ręką dla Was jakbyście chcieli zrobić podobny sweterek z szalikiem.

Ścieg różyczek jest prosty . Wzór powstaje po lewej stronie dziergania i jest ona tą stroną frontową.
Liczba nabranych oczek musi być podzielna przez 4 plus 2 oczka brzegowe.
Znaki:   o.b.=oczko brzegowe ; od * do * powtarzanie motywu



1 rząd
1 o.b. + wszystkie oczka prawe + 1 o.b.
2 rząd
1 o.b. + wszystkie oczka lewe + 1 o.b.
3 rząd
1 o.b. + *3 oczka prawe przerobione razem = 1 oczko prawe + w 1 oczku robimy 3 narzuty =
3 oczka * + 1 o.b.
4 rząd
1o.b. + wszystkie oczka lewe + 1 o.b.
5 rząd
1 o.b. + *w 1 oczku 3 narzuty nitki + 3 oczka razem=1 oczko prawe *+ 1 o.b.
6 rząd
1 o.b. + wszystkie oczka lewe + 1 o.b.

Powtarzamy rzędy od od 3 do 6.  Im większego rozmiaru drutów użyjemy tym większe 
będą nasze "dziurki".

Szydełkowe pętelki są bardzo efektowne i mają uniwersalne zastosowanie. Pięknie będzie wyglądał i dywan i czapka. Znalazłam taka instrukcję tego splotu - poniżej ze zdjęciem dwukolorowego futerka . Schemat jest z grubaśnej książki Grażyny Kowalskiej-Jarosz i Krystyny Kleemann-Krasuckiej pt. "1000...splotów na drutach i szydełkiem" .




Ja owijam nitkę wokól palca. Moje prace z zastosowaniem tego splotu nie zostały sfotografowane oprócz jednej a cała reszta poszła już dawno w świat :-)

Jedna fotka z rozczochraną Barbie w pętelkowym futrze :-)


Komplecik w kolorze lekkiego błękitu cieszy do dziś moją przyjaciółkę.

A mnie też bo niezwykle miło  zrobić komuś małą przyjemność.

Z dziegania zawsze jest  satysfakcja i chyba dlatego bez tego tak trudno żyć.

A co Wy o tym myślicie?



Bardzo dziękuję za odwiedziny mojego skromnego bloga.

Za komentarze , tak miłe i cenne dla mnie.


Do zobaczenia w następnym wpisie :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)