20 marca, 2017

Mała czarna na drutach. Zrób razem ze mną:-)


Ponadczasowa sukienka to zawsze mała czarna. Najpopularniejsza. Kultowa. 
Wymyślona ponad sto lat temu przez francuską projektantkę Coco Chanel.
Zawsze ubrana w bieli i czerni bo "Czarny i biały – oba kolory są pięknem absolutnym. To perfekcyjne połączenie".

"Moda przemija, styl zostaje " tak lubiła też mawiać i choć zmarła ponad 40 lat temu, trudno o niej zapomnieć bo zostawiła tak dużo. A między innymi małą czarną czyli prostą czarną sukienkę,
fryzurę na pazia, sznury pereł i perfumy.

Uczyła kobiety jak być damą ,  niezależną i elegancką , świadomą swojej wartości.
Wyjątkowa osoba, niezwykła kobieta. Warto o niej poczytać i warto ją poznać.

Moja sukienka nie jest chalenowska ale moja własna:-)

Nie masz w szafie małej czarnej? Zmień to ! Masz czarną sukienkę? Stwórz sama nową!
Chcę Cię zainspirować.

Moja mała czarna jest zrobiona na drutach. Bawełniana nitka Cotton Fun Schulgarn niemieckiej firmy Max Grundl splata się w  trzy ażurowe ściegi . Druty nr 2,5.


Sukienka jest prosta, lekko wcięta w pasie z okrągłym dekoltem.
 Rękawy z główką -  również ażurowe , do łokcia. Plisa dolna doszyta z ażurowymi okienkami.
Dekolt podkreślają szydełkowe łuki z oczek łańcuszka na półsłupkach.

Nierówny dół spódnicy i rękawów wynikają z ażurowych splotów.

Długość sukienki 100 cm - u mnie tuż przed kolanem, rozmiar ok. 40-42. 

Waży 40 dkg - 8 motków po 50 g.




Zaczynamy dzierganie od większego ażuru  spódnicy sukienki. Ścieg na 18 oczek plus 2 oczka brzegowe, których nie ma na schemacie. Powtarzamy rzędy od 1 do 32.


Rzędy parzyste przerabiamy jak schodzą z drutów.


Na druty nabieramy 92 oczka i pierwsze dwa rzędy przerabiamy ściegiem francuskim.



Następnie dziergamy wg schematu nr 1 przynajmniej 32 rzędy x 2.


Ja tak zrobiłam bo pomyślałam o plisie na dole spódnicy.

Jak nie chcecie mieć dolnej plisy to zróbcie 3 powtórzenia ściegu. Po wypraniu będzie dłuższa o ok.8 cm.

Tuż przed naszą talią  zaczynamy dziergać drugi ażurowy ścieg, tym razem z nazwą - ścieg falisty lub pawie oczka. Robimy wg schematu nr 2.





U mnie jest 6 razy czyli 24 rzędy. W czwartym powtórzeniu zgubiłam równomiernie 36 oczka , po czym w 5 powtórzeniu dodałam równomiernie 18 oczek. Tym drobnym sposobem mamy wcięcie w talii. Mamy po tym zabiegu 74 oczka.

Powyżej talii dziergamy trzecim ażurowym splotem . Liczba oczek musi być podzielna przez 10+1+2 oczka brzegowe, których nie ma na schemacie.

Aby dopasować liczbę oczek robótki do następnego ściegu musimy w ostatnim rzędzie ściegu falistego zgubić 1 oczko.


Ten wzór zaczynamy 73 oczkami.





Na wysokości pachy robimy podkrój pod rękawy. Po obu stronach robótki zamykamy
najpierw po 4 oczka i w co drugim rzędzie kolejno 3, 2, 1. Zostaje nam 53 oczka.
Podkrój pod dekolt z tyłu robimy głęboki na 4 rzędy.
Dekolt z przodu jest głębszy.

Na ramiona zostawiamy po 17 oczek.

przód i tył sukienki


Rękawy. Są w ażurowym ściegu nr 3. Na druty nabieramy 53 oczka.
Na całej długości dodajemy po 5 oczek . Przed pachą mamy 63 oczka.

Wyrabiamy główkę rękawa, zamykając najpierw 4 oczka i kolejno w co drugim rzędzie : 3, 2, 1 aż osiągniemy 17 oczek .

Teraz zszywamy sukienkę i rękawy.





Osobno zrobiłam plisy dołu. Są wysokie na 32 rzędy ażuru nr 1 a ostatnie dwa rzędy to mereżka. 
Mereżka na 2 rzędy:
1 -   *2 o.p.razem + narzut* i powtarzamy do końca rzędu
2 -  wszystkie oczka lewe

Plisy doszywamy do dołu robótki.



  

I gotowe! Zamoczyć lub wyprać , wysuszyć i możemy się chwalić nową sukienką :-)



Bardzo dziękuję za odwiedziny mojego skromnego bloga.

Za komentarze , tak miłe i cenne dla mnie.

Do zobaczenia w następnym wpisie :-)



10 komentarzy:

  1. Proszę podać na jaki rozmiar wykonana została ta sukienka i ile metrów ma ten 5 dkg motek.Sukienka bardzo mi się podoba i chętnie bym ją w swoojej garderobie widziała chociaż nie twierdzę że w czerni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sukienka jest w rozmiarze 42. Motek ma 115 m

      Usuń
  2. Łał, szczerze podziwiam :) mnie chyba brakłoby cierpliwości, nie mówiąc o czasie, gdybym tylko umiała choć w połowie tak dobrze władać szydełkiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sukienka jest zrobiona na drutach. Szydełkiem wykończyłam tylko dekolt. Ściegi są proste jak na aźury a czasu nie tak duźo trzeba:-) pozdrawiam , dziękując za miłe słowa:-)

      Usuń
  3. Kawał dobrej roboty!;);P
    Pozdrawiam serdecznie;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sukienka jest świetna. Dzięki małej czarnej zawsze mamy co na siebie włożyć. Też kiedyś wydziergałam czarną sukienkę - http://wharmonii.blogspot.com/2016/10/sesja-w-czarnej-sukience.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Anonimowy14:34

    cudo!!!gratuluje talentu!

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem pod wielkim wrażeniem!! Wspaniały talent, niezwykle wprawne dłonie!!
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam :-)

      Usuń

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)