28 maja, 2016

Szydełkowy kołnierz do sukienki?


Dziś o tym co obecnie dziergam.

Postanowiłam zrobić na szydełku letnią sukienkę dla prawie czteroletniej wnuczki, na wzrost 110 cm. Moja wnuczusia jest wysoka.Pierwszy pomysł - to musi być sukienka na ramiączkach z dużym , falującym kołnierzem. Zaczęłam więc od kołnierza. Sukienka ma być biała więc by wyeksponować kołnierz wybrałam żółty kordonek Kaja firmy Ariadna.

W tym momencie jestem w połowie sukienki i nie wiem czy ten kołnierz wykorzystam. Dlatego pytajnik w tytule posta. Zobaczymy jak skończę. Chyba ,że mi doradzicie - sukienka z kołnierzem? czy też nie?

Kołnierz zabrał mi dość czasu. Wysoki na 16 cm , obwód szyi 40 cm ,długość na dole ok.140cm. Ma 10 elementów.

Jako wzór wykorzystałam schemat serwetki z czasopisma o robótkach ręcznych. Spodobało mi się serduszkowe wykończenie serwety. A oto schemat


Jak Wam się podoba , możecie szydełkować razem ze mną.  Przedstawiam etapy dziergania kołnierza krok po kroku. Nie będę omawiać zdjęć szczegółowo,jedynie przybliżę niektóre elementy wzoru



1 rząd    130 oczek łańcuszka

2 rząd      10 x po 13 o.ł. + o. cisłe = 10 pętelek
jeżeli nie chcemy falującego kołnierza robimy pętelki z 13 o.ł. + co najmniej 4 półsłupki lub więcej

3 rząd      przesuwamy się o 2 o. i * 8 półsłupków + 3 o.ł. +8 półsłupków*w każdej pętelce 
czyli 8 rząd schematu ( 9 na schemacie zaznaczony jako 9)


Na foto 3 - 2 rzędy ponad pętelką czyli do 9 rzędu schematu

W każdym rzędzie zmniejszamy ilość słupków

W rzędzie 10 schematu robimy pośrodku tzw. prażoną kukurydzę z 5 półsłupków wg fotki 1-3.
Pomiędzy kukurydzami jest 5 oczek łańcuszka a od słupków dzieli je 3 oczka łańcuszka




Zdjęcie 4 to rzędy od 8-10 schematu



rzędy od 8 - 13



Na pętelce pomiędzy kukurydzami robimy 9 półsłupków. Łączą się ze słupkami 5 oczkami   łańcuszka







rzędy do 15


foto 1 i 2 to rząd 14 pomiędzy słupkami są 2 oczka łańcuszka. Z pasem słupków łączą się 5 oczkami łańcuszka




foto 3 i 4 to rząd 15 tworzy 7 małych łuków po 3 oczka łańcuszka + 5 oczek ł. + 3 kukurydze , rozdzielone 3 oczkami ł.


rzędy do 18

ilość małych łuków zmniejszamy w każdym rzędzie rozszerzając pas półsłupków na dwa a pomiędzy nimi małe łuki na 3 oczka ł.na początku



foto 2 i 3 to rząd 17

w rzędzie 18 pomiędzy pasem półsłupków powstaje siateczka i w tym miejscu mamy już różną wielkość łuków i tak 3 oczka ł. +5 o.ł. 
+ 3 o.ł.



rzędy do 21


oczka łuków siateczki pomiędzy słupkami układają się tak : przy słupkach to 3 o.ł. a w środku to  5 o.ł.

pas słupków powiększamy przy siateczce robiąc w 1 oczku dwa słupki









rzędy do 25

rząd 25 mamy 3 półsłupki łączone górą +7 słupków przy czym te ostanie 2 robimy w oczkach łuku rzędu poniżej+2 łuki po 5 o.ł. + pełny łuk złożony z z 4 słupków , rozdzielonych 1 o.ł.+ 7 półsłupków + 3 słupki łączone górą w każdym elemencie

rząd 25 to rząd ostatni bo od rzędu 26 wyrabiamy każdy element osobno







rzędy od 26 do 28

foto 1 miejsce wiązania nitki , zaczynamy w 3 oczku rzędu poniżej

Każdy element serduszkowy robimy oddzielnie wiążąc nitkę jw.












rzędy od 26 do 28

rząd 26 : 2 słupki łączone górą(szydełko wbijamy w 3 oczko) + 6 słupków + 2 x po 5 o.ł. +łuk pełny  tj.4 słupki rozdzielone 1 o.ł.+ 5o.ł. + pełny łuk + 2 x po 5 o.ł +6 słupków + 2 słupki łączone górą

rząd 27 : 2 słupki łączone górą(szydełko wbite w 2 oczko) + 6 słupków + 5 o.ł. + pełny łuk +2 x 5 o.ł. + pełny łuk + 5 o.ł. + 6 słupków + 2 słupki łączone górą

rząd 28 : 2 słupki łączone górą(szydełko w 2 oczku) + 6 słupków+ pełny łuk + 3 o.ł. + 1 o.ł. + 1 o. ł. + 3 o.ł. + pełny łuk + 6 słupków + 2 słupki łączone górą




wykończenie

1,2 cały kołnierz bez wykończenia




foto 3 -  łuki pod szyją  : *3 półsłupki+3 oczka łańcuszka* + 3 półsłupki w każdym

foto 4 - półsłupkami obrobiłam całą resztę kołnierza. Jedynie przy plisach zapięcia zrobiłam kilka słupków by wyprostować brzeg




 foto 1 i 2 to dwa boki kołnierza obrobione słupkami i półsłupkami. W jednej plisie zrobiłam 6 pętelek na małe guziczki. Guzików jeszcze ne kupiłam więc mało widać


foto 3 cały kołnierz a obok złożony na pół. Mnie przypomina to motyla.


Przybliżone łuki pod szyją - 5

 1 z 10 elementów serduszkowych - 6




Efekt końcowy na zdjęciu poniżej

kołnierz składa się jak skrzydła motyla z sercowymi wcięciami


W dzierganiu białej sukienki jestem w połowie - tak wygląda przód. Tył będzie podobny.

O szydełkowej sukience napiszę w kolejnym jakimś poście jak skończę szydełkowanie.


 Czy ta sukienka będzie z żółtym kołnierzem ? Jeszcze nie wiem.

A co Wy o tym myślicie?

Kołnierz? czy nie?

Oto jest pytanie :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)