24 sierpnia, 2016

Droga - sweterek dla trzylatka

https://handmadeboni.blogspot.com/2016/08/droga-sweterek-dla-trzylatka.html

Kolorową włóczką można się doskonale bawić. Mieszać kolory,wymyślać pejzaże , jednym słowem
malować nitką obrazy. A dziecięce sweterki będą i wesołe i kolorowe.

Taki właśnie jest ten sweterek. Kolorowy, wesoły, bajkowy. Droga wśród gór.
Sweterek zrobiłam na drutach na 92 cm wzrostu.
Przy takich projektach najpierw robię szkic na kratkowanej kartce, gdzie jedno okienko odpowiada jednemu oczku robótki.

Szkic najczęściej jest całkowicie umowny ale wrabiając poszczególne elementy mam podgląd na ich kształt .

Następnie wybór kolorów włóczki. Wybrałam Lilly firmy Inter-Fox 100% akrylu. Ta włóczka jest miękka, sprężysta i miła w dotyku. Ma wiele intensywnych kolorów.


Robimy próbkę dla określenia ilości potrzebnych nam oczek. 10 rzędów na 10 oczek i mierzymy. 
10 oczek = 6 cm
obwód bioder z luzem = 78 więc pół : 34 cm
Proporcjami ustalamy ilość oczek tj.
( 34x10) : 6 = 56,7 oczek

Zaczęłam od tyłu sweterka.
Na druty nr 3 nabrałam 60 oczek .
  1 rząd 60 o. prawych
2 rząd 60 o. lewych
3-9 rząd ścieg podwójnego ściągacza z oczkami
prawymi przekręconymi
               
Nad ściągaczem przerobiłam 4 rzędy ściegiem dżersejowym prostym.
W następnym rzędzie zaczynamy dziergać drogę z zakrętem czarnym kolorem włóczki. 
Zdjęcia pokazują jak dołączam drugi kolor.
Na poprzecznej nitce tyłu robótki dowiązujemy kolejną nitkę a przerabiając kolory koło siebie jedną nitką okręcamy drugą . 

To wszystko celem by na przodzie sweterka nie było dziurek przy połączeniu kolorów.


 Dzianinowe obrazki najlepiej przerabiać prostym ściegiem dżersejowym zwanym także pończoszniczym. 
Na poszczególnych motywach można zmieniać ścieg by bardziej urozmaicić fakturę. W moim sweterku na pomarańczowej górze kilka rzędów zrobiłam ryżem. Góra wtedy nie wygląda na całkowicie płaską.
Oczka w miejscu zmiany kolorów często są nierówne ale ten szczegół łatwy jest do rozwiązania. Po ukończeniu robótki lub po przerobieniu danego motywu na lewej stronie wiążemy obcięte końcówki włóczki szydełkiem
lub igłą i lekko naciągamy nitkę tak by po prawej stronie oczka się wyrównały.

Droga ma 13 rzędów, w rzędzie 7 co 6 oczek wprowadziłam białą nitkę jako      linię przerywaną rozdzielającą pasy jezdni.

Drzewo
pień drzewa - wysoki na 12 rzędów i 3 oczka szerokości
konary drzewa - 2 o.brązowe + 1 o. pomar. + 1o.brąz + 3o.pomar.
korona drzewa - 17 oczek w najszerszym miejscu a wysoka na 18 rzędów


Zakręt drogi- pomału pomniejszamy szerokość drogi by utrzymać perspektywę
i pomału skręcamy zamieniając czarne oczka na pomarańczowe i beżowe.

Nie trzymałam się ściśle szkicu i Wy też nie musicie. Często oczka same prowadzą:-)

Na wysokości 34 cm zaczynamy robić wykrój pod okrągły dekolt tyłu sweterka.

Zazwyczaj oczka dzieli się na 3 części więc po 20 oczek mają ramiona - przerabiamy 3 rzędy i zakańczamy oraz 20 oczek dekolt.
Po przerobieniu zakończeniu 1 ramienia, dowiązujemy nitkę i zamykamy 20 czek a następne 20 przerabiamy 3 rzędy i zakańczamy.
Wtedy otrzymujemy mały dekolt karo. 




Aby dekolt był zaokrąglony przerabiamy następująco:
1 rząd 23 o.p.
2 rząd  3o. lewe razem (od strony szyi) i lewe do końca rzędu
 3 rząd  wszystkie prawe
4 rząd  2 o.lewe razem i lewe do końca = 20 oczek
5 rząd  zamykanie oczek


Przód sweterka. 

Liczba oczek tak samo jak tyłu czyli 60 oczek.

Przerabiamy jak tył do końca szerokości drogi.

Podkrój pod dekolt zaczynamy na wysokości
 27 cm. Pośrodku zostawiamy zamknięte 10 oczek i zmniejszamy ilość oczek w co 2 rzędzie aż otrzymamy 20 oczek ramienia.

Beżowa góra ma kilka "linijek" odwrotności oczek .



Dwa różne drzewka. Jeden pień wysoki jest na 6 rzędów a drugi na 11.

Koronę drzew można przerabiać dowolnie. Ja wybrałam " chmurkę "  i prawie koło.





Rękawy.
Zawsze robię dwa rękawy na raz by były takie same.
Na początku 32 oczka.
By utworzyć skos rękawa dodawałam po 1 oczku z każdej strony w co 4 rzędzie do osiągnięcia 
46 oczek .
Kolorowy pasek przerabiałam w co 8 rzędzie.
Pacha ma wysokość 15 cm.


Tył robótki : przód i rękaw. Obcięte nitki zostawiam. Wiąże je po zakończeniu całego projektu. 

Zaczynamy zszywanie. Najpierw ramiona, następnie rękawy i boki swetra.

Zawsze dodatkową nitką zaznaczam środek rękawa i doczepiam ją do środka ramion. Jest wtedy pewność ,że rękawy będą prawidłowo wszyte. Zszywam na okrętkę jednym z kolorów motywów swetra.



Sweterek zszyty.





Dziergamy plisę na 74 oczka tak samo jak dół sweterka.  Zamykamy oczka po prawej stronie.
https://handmadeboni.blogspot.com/2016/08/droga-sweterek-dla-trzylatka.html



https://handmadeboni.blogspot.com/2016/08/droga-sweterek-dla-trzylatka.html


Czas na autka by droga była ruchliwa :-)

Zrobiłam je na szydełku.

Kółka - 3 oczka łańcuszka + 8 półsłupków

Myślę, że zdjęcia dokładnie pokazują wykonanie. Kształt każdego autka obdziergałam oczkami zamkniętymi.

Auta przyszyłam nicią w kolorze samochodu.







tył sweterka
https://handmadeboni.blogspot.com/2016/08/droga-sweterek-dla-trzylatka.html


przód sweterka
https://handmadeboni.blogspot.com/2016/08/droga-sweterek-dla-trzylatka.html


Kolorowa jesień przed nami a mój wnuczek przywita ją w nowym sweterku typu pulower.

Wnuczka na pewno ucieszą autka bo jak każdy chłopczyk uwielbia samochody i inne pojazdy.

A Wam jak się podoba? Można chcieć taki sweter?







5 komentarzy:

  1. Sweterek wymagał dużo czasu i cierpliwości, ale warto było. Jest piękny i niepowtarzalny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:-) "zabrał" mi tylko cztery popołudnia

      Usuń
  2. Sweterek niesamowity i to krok po kroku, gratuluję serdecznie �� Będę wiedziała, gdzie szukać inspiracji, dziękuję �� Serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ładny sweterek pani zrobiła ja korzystam z gotowych wzorów z gazetą lat 90 wzory na sweterki dla małych dzieci były różne obecnie nie można kupić gazet z gotowymi wzorami ostatni zrobiłam dla wnuka sweterek z krecikiem ale nie potrafiła bym tak jak pani wzoru rozrysować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamietam te książki i pisma z tym dawnych lat. Były piękne wzory. Tez robiłam z nich dla moich dzieci Bardzo dziękuję 🌞

      Usuń

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)