31 sierpnia, 2017

Kwadraty babuni czyli i sukienka - bezrękawnik. Zrób razem ze mną :-)




 Kwadraty babuni, z angielska - granny square , to najbardziej popularny ścieg szydełkowy i zarazem najprostszy w wykonaniu. Nie trzeba znać wiele 
z zawiłości szydełkowania,  by je tworzyć. Podstawą są słupki ,
 oczka łańcuszka i oczka ścisłe.

 Ostatnio kwadraty babuni robią oszałamiająca karierę w modzie damskiej i nie tylko. Kiedyś szydełkowano w zasadzie tylko poduchy czy narzuty a dziś możemy je spotkać w spódnicach, sukienkach, płaszczach , szalikach a nawet w spodniach.

Ścieg ten ma również doskonałe zastosowanie w domowych dekoracjach - podstawki pod filiżanki , serwety a także rzeczy użytkowe czy akcesoria takie jak torebki, paski czy etui. Jednym słowem : ścieg uniwersalny  a przy tym pięknie się prezentuje.


Kwadraty babuni mogą być kolorowe, wesołe, mogą być utrzymane w jednej kolorystycznej tonacji. Wszystko zależy od nas , jaki mamy pomysł , co chcemy stworzyć, co chcemy mieć.

Temat kwadratów babuni powrócił do mnie w sierpniu , kiedy zaczęłam myśleć co tu wydziergać dla mojej wnuczki na piąte jej urodziny. Przyszedł pomysł sukienki - bezrękawnika z zastosowaniem kwadratu babuni i wybraniem dość " dorosłej " kolorystyki włóczek.  

Wcześniej dziergałam dla niej z włóczki w kolorach pastelowych a ta sukieneczka jest w kolorze czarno-czerwono-biało-szarym.  Po skończeniu, zachwycona swoim projektem , pomyślałam o sobie : 
ja też chcę mieć taką sukienkę !


I już mam :-) 

Może nie wypada by babka i wnuczka paradowały w tych samych sukienkach  ale mnie to nie przeszkadza. Lubię połączenie tych czterech kolorów. Lubię sukienki bez rękawów, zwłaszcza ciepłe. Lubię kwadraty babuni.
Lubię granny square , bo tak ładnie brzmi i wygląda :-) 

Moją sukienkę tworzą dwa szydełkowe kwadraty babci i spódnica wydziergana na drutach ściegiem jodełki. Dekolt typu łódka. Sukienka do kolan w rozmiarze 42.

Włóczka Nako Elit 50 -  delikatna i miękka. Wykonana jest z Dralon Low Pill Fiber -  przędzy, która nie mechaci się. Jest to akryl Anti-Pilling w motkach 
po 50 g i długości 125 m.

Sukienka - bezrękawnik waży 44 dkg . Wykorzystałam po dwa motki w kolorach : 
biały nr 208 ; szary nr 195 ; czerwony nr 3299 oraz trzy motki czarnej nr 217.

Szydełko nr 3,25 i druty nr 5.
 

W dzisiejszym wpisie wspomogę się  postem o wnuczusiowej sukience , ponieważ nie zrobiłam początkowych fotek . Tak się spieszyłam by mieć :-)


 Zastosowane przeze mnie  skróty:
s = słupek
o.ł. = oczko łańcuszka
 
 6 oczek łańcuszka zamykamy w kółko
1 rząd
*4 s + 3 o.ł.* = 4 motywy
2 rząd
* 6 o.ł. + 4 s w łuku + 1 o.ł + 2x 4 s rozdzielone 3 o.ł. + 1 o.ł.* + 3 s
 
 
3 rząd
* 6 o.ł. + 4 s w łuku + 1 o.ł + 2x 4 s rozdzielone 3 o.ł. + 1 o.ł. + 4 s  pod 1 o. rzędu poniżej + 1 o.ł.* + 3 s
4 i każdy następny robimy podobnie. 
Pod jednym oczkiem rzędu poniżej dziergamy 4 słupki + 1 o.ł. a na łukach parę słupków po 4 s, rozdzielone 3 o.ł.
 
 
 
 
 
 
 
 
W mojej sukience trochę inaczej ułożyłam kolory. Kwadrat ma bok 44 cm.


Gdy mamy już kwadrat - z jednego boku dobieramy oczka pod druty i robimy spódnicę ściegiem jodełki. Każdy kolor ma dwa rzędy, z wyjątkiem pierwszych i ostatnich rzędów.




Długość mojej spódnicy to 40 cm. Zaczynamy od czarnej nitki i przerabiamy 4 rzędy ściegiem jodełki. Następnie co dwa rzędy zmieniamy kolor . 


Ostatnie cztery rzędy też należą do barwy czarnej. Dwa z nich to ścieg jodełki a dwa pozostałe to ścieg francuski lewy - wszystkie oczka przerabiamy na lewo.


Ścieg jodełki

H
A
N
D
M
A
D
E
B
O
N
I
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2
I
U
I
I
I
I
3R
I
I
I
I
U
I
1

Znaki: I oczka prawe ,   - oczka lewe,  U narzut , 3R trzy oczka razem
Liczba oczek musi być podzielna przez 12+1+2 oczka brzegowe 
Powtarzamy rzędy od 1 do 2.
 
 
 Dwie części sukienki skończone.
 

 Zszywamy boki i ramiona. Na dekolt zostawiamy 1/2 szerokości.
W bokach zostawiamy otwory na ręce - u mnie jest to wysoka pacha na 24 cm wysokości.
 
 
Bardzo się cieszę z tej sukienki i nieskromnie jestem zachwycona :-)
 Wykorzystam ją przez trzy pory roku , co najmniej. Z golfem , bluzką , podkoszulkiem.
Dla mnie super :-)
 
Może kiedyś tam utrwalę wspólne zdjęcie z wnuczką . 
 
Na razie mam tylko kolaż naszych sukienek.


Może być? oto jest pytanie...



Bardzo dziękuję za odwiedziny mojego skromnego bloga.

Za komentarze , tak miłe i cenne dla mnie.

Do zobaczenia w następnym wpisie :-)

7 komentarzy:

  1. Witaj
    Jesteś wielka. Uwielbiam kwadraty babuni. Dobór kolorów świetny. Ja raczej dziergam poduszki z kwadratów. Muszę pomyśleć nad Twoją inspiracją. Rewelacja!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa . Serdecznie pozdrawiam :-)

      Usuń
  2. Interesująca sukienka :) Świetnie się prezentuje! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Odważnym być! I tak trzymać 😉😉😉

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ładna sukienka! oraz Super BLOG! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam🌼😀

      Usuń

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)