15 marca, 2019

"Dziewczyna z pociągu" Paula Hawkins - recenzja.


"Nie znasz jej , ale ona zna ciebie"

Głośna książka ostatnich lat, również sfilmowana. Światowy bestseller.
Filmu nie widziałam a na książkę dość długo czekałam w bibliotecznej kolejce ale warto było.

Psychologiczny thriller wciąga od pierwszej kartki. Dziewczyna z pociągu czyli Rachel, bezrobotna alkoholiczka krąży co dnia pomiędzy Ashbury a Londynem. Udaje przed współlokatorką, że ma pracę. 


Codziennie mniej więcej w połowie drogi semafor zatrzymuje pociąg na chwilkę w Witney a Rachel obserwuje mieszkańców jednego z domów przy torach. Co dzień stara się usiąść tak w pociągu by ten zatrzymał się przed domem nr 15. Dziewczyna nadaje imiona parze , która tam mieszka , podgląda ich i snuje w myślach opowieści o ich cudownym życiu przepełnionym miłością.

Rozkład domu zna , bo trzy domy dalej mieszkała przed laty ze swoim ukochanym mężem Tomem.
Teraz jest trzy lata po rozwodzie i nie może się z tym pogodzić. Idealizuje Toma ,  winą obarczając drugą jego żonę Annę. Nienawidzi Anny i ich dziecka tym bardziej, że jak była z Tomem bezskutecznie starali się o nie. Nawet nie zaszła w ciążę. 

Rachel użala się nad swym zmarnowanym życiem , rozpatruje utraconą miłość i pogrąża się w alkoholizmie coraz bardziej. Sięga niemal dna.

Pewnego dnia w podglądanym domu coś złego się dzieje. Dziewczyna jest przekonana, że wie o co chodzi , wie co się zdarzyło tym bardziej , że podróż przerywa w Witney. Spotyka Toma, chyba widzi Annę jednak tak jest pijana, że wszystko się zamazuje , nie pamięta. Usilnie chce przywrócić zdarzenia. 

Wkrótce dowiadujemy się , że wyimaginowana przez Rachel Jess ma na imię Megan i właśnie zaginęła a jej mąż Scott nie Jason ma kłopoty. Rachel chce pomóc ale nikt nie traktuje jej poważnie, nawet policja. Postanawia skończyć z nałogiem co nie jest takie proste, odwrócić swój los, uporządkować życie. A życie wciąż ma dla niej niespodzianki.

Akcja książki szybko przebiega. Więcej w niej psychologii zachowań , osobowości ,  mniej thrillerowego  dreszczyku . Powieść nie ma rozdziałów ale ma trzy spojrzenia na te same zdarzenia , przybliżając daną  postać . Historię opowiadają Rachel, Anna i Megan.

"Dziewczyna z pociągu " to niesamowita powieść o ciemnej stronie ludzkiej natury, 
o skomplikowanych relacjach między ludźmi  i o tym jak świat wymyślony może nagle przejść  w świat realny, który rozczarowuje aż do bólu.

Zakończenie czyli wyjaśnienie zagadki śmierci Megan zaskakuje choć już troszeczkę wcześniej możemy się domyślać kto i dlaczego. Doskonały psychologiczny thriller.
Polecam.

A teraz muszę poszukać filmu . Czy będzie tak ciekawy?


stron 328
tytuł oryginału "The girl on the train"
przekład Jan Kraśko
okładka miękka ze skrzydełkami
wydawnictwo Świat Książki
rok 2015


8 komentarzy:

  1. Muszę kiedyś nadrobić tę pozycję. Psychologiczny thriller to podgatunek, po który zawsze sięgam z przyjemnością i nie wiem, czemu robię to tak rzadko. Chyba muszę to zmienić :)

    mrs-cholera.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książek do czytania jest tak wiele,ze czasami trudno się trzymać jednego gatunku. Bardzo dziękuję :-)

      Usuń
  2. Czyta się świetnie. Jednak mnie odrobinę rozczarowała. Po ogromnej kampanii reklamowej, jaka miała ta książka, nastawiałam się na jakieś zapierające dech w piersiach wow;-) I tego wow mi zabrakło. Podświadomie oczekiwałam czegoś niezwykłego i fajerwerków;-)
    Zdecydowanie lepsza wydaje mi się inna powieść tej autorki: "Zapisane w wodzie". Bardzo polecam. Wielkie buziaki i uściski Bożenko. Bardzo już wiosenne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tylko troszkę słyszałam o tej książce i na tyle by chcieć ją przeczytać. Mnie się podobało i z zainteresowaniem i ciekawością co będzie dalej, współczułam Rachel choć alkoholizmu nie uznaję za chorobę ale podziwiam ludzi,którzy zerwali z tym nałogiem, zwłaszcza w Polsce. Na polecaną przez Ciebie książkę już czekam :-) Bardzo dziękuję i pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń
  3. Oooo - to książka dla mnie; uwielbiam thrillery:))
    I zapewne przy najbliższej bytności w bibliotece zapytam o tę pozycję.
    A jeśli i Ty lubisz takie książki polecam "Za zamkniętymi drzwiami" i "Na skraju załamania" B.A.Paris.
    Serdecznie pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na tą pierwszą książkę jestem już od dawna zapisana w kolejce a drugą zamówię jak jest . Ja tez uwielbiam thrillery. Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam :-)

      Usuń
  4. Czytałam ta książka jest fenomenalna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo ,że się ze mną zgadasz :-)

      Usuń

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)