03 kwietnia, 2019

Układ słoneczny - sweter na 116 cm wzrostu . Zrób razem ze mną :-)


Sweter na zamówienie :-)
Prośba i wyzwanie dla mnie od wnuczka . 


Są tu trzy ściegi na druty : dżersej, warkocze i skosy oczek prawych.



A tak na prawdę sama przyjemność i radość spełniania marzeń wnucząt.
Musiałam trochę pogrzebać w internecie by ustalić proporcje planet . Zrobić projekt i przenieś go na druty. Wybrać kolory i metody wykonania. 
W końcu stanęło na tym ,że wspomogę się szydełkiem w budowaniu poszczególnych planet.
I tak powstał sweter typu pulower z układem słonecznym .
Wybrałam granatową włóczkę Red Heart Detroit ( 2 motki)  oraz na słońce morelową i żółtą YarnArt Jeans . Inne kolory to różne resztki .

Szydełkowe kręgi słupków tworzą planety.
Warkoczowe ściągacze z półgolfikiem. Prosto wszyte rękawy z ozdobnym warkoczem przechodzącym w linie prawych oczek.


Sweter ma wymiary bez naciągania: wysokość bez pół golfiku - 40 cm
szerokość - 35 cm
wysokość golfiku - 5 cm
długość rękawów od pachy - 32 cm

Pracę zaczynamy od tyłu sweterka.
Na druty nr 3 nabieramy 50 oczek i przerabiamy ściegiem warkoczy w następujący sposób :
o.b.+ 2o.l.+* 2 o.p. + 4 o.l.*+2o.p.+2o.l.+o.b.
W rzędach parzystych - jak schodzą z drutów.
Warkocze z 2 oczek krzyżujemy w każdym rzędzie nieparzystym.
Tak przerabiamy do wysokości 6 cm = ściągacz.
Teraz dodajemy 10 oczek = 60. Z warkoczy wyciągamy pojedyncze prawe oczka i w każdym nieparzystym rzędzie przesuwamy je w lewo o 1 oczko . Pomiędzy prawymi oczkami jest odstęp 5 o.l.


Na wysokości 38 cm robimy podkrój pod dekolt , zostawiając na ramiona po 20 oczek.


Przód - ściągacz robimy tak jak z tyłu. Dodajemy oczka i wrabiamy kawałek okręgu  słońca w trzech kolorach : czerwony, morelowy, żółty. Nitkę żółtą połączyłam z żółtym kremem i tak powstał melanż. 


Nie chciałam by słońce było całkiem płaskie. Melanż robi złudzenie wypukłości. 
Słońce wrabiamy od drugiego oczka przed piątym warkoczem ściągacza : 3 oczka czerwone, 3 oczka morelowe i reszta żółty melanż .
Tworzymy półokrąg na wysokość 17 cm.
Podkrój pod dekolt zaczynamy po 35 cm wysokości.


Rękawy : na druty nabieramy po 34 oczka i robimy warkoczowy ściągacz na wysokość 6 cm a następnie dodajemy 6 oczek = 40.
Wzór rozkładamy :
o.b. + 16 o.p.+2o.l.+ 2o.p.(warkocz) +2o.l.+16o.p.+o.b.
Z warkoczy wyciągamy na boki po 1 o.p. trzy razy przesuwając je na boki w każdym nieparzystym rzędzie. Warkocz skręcamy w każdym. Na całej wysokości dodajemy jeszcze 8 oczek.
Rękawy mają wysokość 32 cm a szerokość 48 oczek.



Teraz zszywamy jedno ramię i nabieramy 52 oczka z przodu i tyłu sweterka. Robimy stójkę ściegiem warkoczy na wysokość 5 cm. Zszywamy sweter i zabieramy się za planety.



Bazowałam na takim internetowym zdjęciu układu słonecznego.
Dowiedziałam się też jak planety układają się pod względem wielkości i tak od najmniejszej :
Merkury, Mars, Wenus, Ziemia, Neptun, Uran, Saturn , Jowisz.
Zrobiłam je proporcjonalnie , w miarę :-) , na szydełku nr 3,25.




Żółty Merkury - 6 półs w pętelce.

Kremowo żółta Wenus - 6 półs w pętelce a następnie 18 s

Błękitna Ziemia : 6 półs w pętelce 
20 s 

Czerwony Mars : 6 półs w pętelce
12 półs




Jowisz.

Największa planeta i piąta od słońca jest pomarańczowo-ruda. Gazowy olbrzym.

12 s w pętelce
24 s
48s
półs




Saturn.

Też gazowy olbrzym ale ciut mniejszy od Jowisza. Ma za to system równikowych pierścieni.

Kolory, które dla niego wybrałam to morela z rudym podkreślająca pierścienie.

12 s w pętelce
24 s
48 s

Pierścienie to półs wychodzące z boku planety i połączone z drugim bokiem.
Uran blado niebieski z szarym wykończeniem i wąskim pierścieniem.

12 s w pętelce
24 s
36 półs 
Pierścień - 25  półs

Neptun za to to melanżowa resztka - niebiesko -biała.
12 s w pętelce
25 s




Czy mi się udało wydziergać układ słoneczny? Oceńcie sami :-)
Ja jestem zadowolona i co nieco się jeszcze trochę dokształciłam :-)




Bardzo dziękuję za odwiedziny mojego bloga :-)

Za komentarze , tak miłe i cenne dla mnie :-)

Do zobaczenia w następnym poście :-)

🌿🌞🌼☔🌼🌞🌿



12 komentarzy:

  1. Kosmiczny sweter! Fantastyczny projekt - na pewno wnuczek zadowolony! Może kiedyś będzie kosmonautą?
    Serdecznie pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wnuczek chce być astronautą 😀 przynajmniej na dziś . Sweter musi jeszcze do niego dolecieć . Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam 😀

      Usuń
  2. Wow, jeszcze czegos takiego nie widzialam-) pozdr.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam 🌞

      Usuń
  3. U Ciebie zawsze zobaczę coś nowego, ciekawego. Genialny sweter, a do tego spełnione marzenia. Podziwiam i bardzo serdecznie pozdrawiam. :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam 🌞🌞

      Usuń
  4. Bożenko przeszłaś samą siebie!! Niesamowity sweter!! Pewnie wszyscy koledzy wnusiowi zazdroszczą :)) Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wnuczek jeszcze nie widział bo daleko mieszka ale już wkrótce zobacze jego reakcję czy stworzyłam to co chciał 😀 Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam 🌞

      Usuń
  5. Bardzo fajny sweter, pamiętam podobne z dzieciństwa.

    OdpowiedzUsuń
  6. O, to nawet research był zrobiony, żeby się zgadzało z rzeczywistością :D fajny pomysł. Widzę, że takie kolorowe, wesołe sweterki po latach zapomnienia znów wracają do łask, co mnie cieszy bo mam sentyment do takich ubrań :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starałam się by było blisko prawdzie. Bardzo dziękuję 🌞

      Usuń

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)