07 grudnia, 2021

Serwetki - czerwone maleństwa .

 


Dzień dobry 🌞

w ostatni miesiąc roku . Czas oczekiwania na święta jest już coraz krótszy.

Jak każde święto,  Boże Narodzenie ma też swoje kolory. To złoto, srebro , zieleń , biały i czerwony jak te małe serweteczki. Wszystko to ma swoje korzenie w kulturze chrześcijańskiej i niesie ze sobą określoną symbolikę i znaczenie.

Podstawowa para bożenarodzeniowych barw to pięknie kontrastujące ze sobą zieleń i czerwień. Zimowa porą nic nie dodaje tak uroku jak odrobina zieleni za sprawą ostrokrzewów , jodeł i wiecznie zielonych roślin. Jeszcze przed narodzeniem Jezusa - ostrokrzew i jodła były czczone  jako symbole odrodzenia i życia a robione wieńce z jemioły czy liści palm miały za zadanie ochronę domostw i przynosiły szczęście  . 

tegoroczna serwetka z choinkami 


Gdy nastało chrześcijaństwo - przejęło dla siebie roślinne dekoracje najczęściej w formie rajskiego drzewka . Trudno zimą o takie drzewko więc zagościła choinka a jej trójkątny kształt wg teologów wskazuje niebo. Stała się powszechnym symbolem tych świąt.

A kolor czerwony ? To kolor krwi ale też miłości. Symboliką nawiązuje też do koloru owoców ostrokrzewu i rajskiego drzewka. Prawdopodobnie także biskup z Miry z VI w. czyli poczciwy stary święty Mikołaj , nosił też szaty w tym luksusowym jak na owe czasy , odcieniu. Najbardziej popularny wizerunek Mikołaja ma niecałe sto lat a stworzył go w latach 30-tych ubiegłego wieku , amerykański rysownik Haddon Sundblom dla potrzeb reklamy koncernu Coca Cola.


mój Święty - haft krzyżykowy

Troszkę historii Wam podsyłam bo co by było bez niej? Wszystko wokół nas i my sami mamy swoje historie , swoje korzenie i warto czasami coś sobie przypomnieć.

W tym roku mało poczyniłam świątecznych ozdób. Zrobiłam tylko parę gwiazdek latem a ostatnio czerwony obrus na stół świąteczny , choinkową serwetkę oraz te dwie maleńkie serweteczki dla wnuczek. 


szydełkowy świecznik 


Obrusem pochwalę się później . Jest robiony filetem i tworzą go świąteczne obrazki . Już dawno miałam taki pomysł i w tym roku  doczekał się realizacji. Może pod wpływem wnuka?, który po raz pierwszy polskie Boże Narodzenie spędzi w Krakowie.  Będzie ozdobą białego świątecznego obrusa.

 Dzisiejsze serwetki wydziergałam wg schematów z gazetki "Szydełkowe dekoracje na święta " Sabrina  Wydanie Specjalne 5/2017. Wybrałam kordonek Scarlet i szydełko nr 2. 


Mniejsza serwetka ma średnicę 14 cm. Jest kwiatowa, dziewczęca, że tak powiem ale wszystko układa się w gwiazdkę .


Większa jest średnicy 15 cm i jest bardziej ażurową gwiazda. Większe ramiona choć jest ich mniej bo tylko pięć.

Serwetki pewnie ozdobią domki dla lalek . Mało świątecznie postarałam się dla wnuczek ale czasem tak jest - brak czasu i brak przede wszystkim weny. 



Dzisiaj taki wpis wspominkowy najbardziej ale obecny czas często wynika z tego co było :-)

Jeszcze tylko przypomnę moje bombki w kolorach zielono-czerwono-złotych

bombki

Wszystkie te dekoracje są na blogu i najczęściej w poradnikach krok po kroku. Zapraszam do korzystania :-)))

Tradycja , tradycją ale mam już ubraną choinkę i razem z nią czekamy na magię świąt Bożego Narodzenia. Ubierać pomagał wnuczek :-) Na reszcie nie jestem babcią tylko internetową :-)




💗 Bądźcie zdrowi  💗


Bardzo dziękuję za odwiedziny mojego bloga :-)

Za komentarze , tak miłe i cenne dla mnie :-)

Do zobaczenia  :-)


🌲🌞🍁☔🍁🍂🍁








5 komentarzy:

  1. Jak świątecznie na blogu.Pieknie przypomniałaś historie.Choinka cudowna, taka ma być, radosna.Dobrze Ci z wnuczkiem, będą fajne święta.Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Urszulko i cieplutko pozdrawiam 🌞

      Usuń
  2. Гарні ялинкові прикраси і сама ялиночка! Мої вітання!

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolorowe, radosne serweteczki:)))
    Serdecznie pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)