10 marca, 2016

Płaszczyki duże i małe na drutach .



Sweter jest dobry na każdą porę roku ale zawsze przyda się dzianinowy płaszczyk .Jest  dłuższy  a zatem cieplejszy.Doskonały na cieplejszą wiosnę i jesień a także późne lato zamiast kurtki.
Wydziergałam nie jeden a kilkanaście. To co się zachowało to na zdjęciu powyżej.
Wszystkie są mojego pomysłu i na nikim i na niczym się nie wzorowałam.
Od trzech lat ubieram w swoje dzierganinowe robótki moją ukochaną
 wnuczkę więc małych płaszczyków będzie więcej.


Zacznijmy od dużego najcieplejszego.


Wykonany jest z czeskiej grubej wełny. Rękawy 3/4 kimonowe robione łącznie z karczkami płaszcza.
Bawiłam się tu oczkami prawymi i lewymi by osiągnąć urozmaicenie. Ścieg francuski na rękawach, dole płaszcza , stójce i plisie pod guziki. Wełna gruba więc ściegi są  dość dobrze widoczne, strukturalne.



Drugi duży płaszczyk to fioletowo - liliowy


Zrobiłam go z włóczki akrylowej z domieszką wełny. Rękawy z główką. Początek rękawów to wyrabianie  pasów. Włóczka liliowa same prawe oczka a włóczka fioletowa to oczka lewe na prawej stronie robótki. Robi się wtedy taka ozdobna "harmonijka ".
Płaszczyk robiony od dołu ściegiem dżersejowym prostym . Co kilka rzędów ścieżki lewych oczek. Na wysokości pachy wzór warkoczy, który sam "dopasował się" do szerokości ramion. Stójka dość wysoka , zrobiona ściągaczem pojedynczym. Plisa ścieg francuski. Nie lubię złotych guzików ale do koloru włóczki złote najbardziej współgrają.

Dla małej damy stworzyłam , jak na razie, pięć płaszczyków. Ma trzy i pół roku więc przede mną jeszcze niejeden płaszczyk.

Pierwsze dwa


Połączenie dwóch kolorów błękitnego i różowego. Włóczka bardzo gruba.

Zastosowane ściegi:

  • ścieg francuski - plisa ,stójka i mankiety
  • ścieg dżersejowy prosty - ścieg podstawowy
  • ścieg warkoczy - karczki przodu i tyłu 
W pasie sznureczek z dwóch nitek , różnych w kolorze .







Płaszczyk z resztek włóczek : cieniowanej, różowej, bordowej i szarej.
Motylek to pasmanteryjna broszka.
Ściegi dżersejowy prosty . Włóczka bordowa same prawe oczka a włóczka różowa to oczka lewe na prawej stronie robótki.  Robi się wtedy taka ozdobna "harmonijka " jak na mankietach dużego płaszcza w kolorze fioletowo-liliowym.








Później wymyśliłam i zrobiłam następne



Wesoły płaszczyk w trzech kolorach żółtym,zielonym i ciemno-rudym.
To też tylko oczka prawe, lewe i ścieg francuski na dolnej plisie przodu i tyłu. Dekolt i plisy płaszcza obrobiłam szydełkowymi wachlarzami.
Rękawy robiłam razem z połówkami karczków i dlatego na tyle swetra widoczne jest zszycie. Oczka do przodu i tyłu płaszczyka dobrałam od karczków,


Zielony płaszczyk zrobiony z resztek ciemno-zielonej wełny i cieniowanej włoczki z domieszka wełny, zapinany na metalowe duże haftki jak do kożucha.
Zamiast stójki szal przerobiony ściegiem francuskim , wiązany gumką z kwiatkiem zrobionym na szydełku.
Karczki dopasowane do rozmiaru ramion ściegiem warkoczowym.



I na koniec ażurowy kremowo-żółty płaszczyk.
Zastosowane ściegi:

  • ścieg ażurowe zygzaki
  • ścieg ryż podwójny
  • ścieg francuski
Kokardkę zrobiłam na szydełku a brzeg stójki obszyłam pasmanteryjną ozdobną bawełnianą taśmą.



Ścieg ażurowy zygzaki
+
2l
U
I
I
I
I
I
I
I
U
3r
U
I
I
I
I
I
I
I
U
2p
+
7
+
2l
I
U
I
I
I
I
I
U
I
3r
I
U
I
I
I
I
I
U
I
2p
+
5
+
2l
I
I
U
I
I
I
U
I
I
3r
I
I
U
I
I
I
U
I
I
2P
+
3
+
2l
I
I
I
U
I
U
I
I
I
3r
I
I
I
U
I
U
I
I
I
2p
+
1
                                                                               motyw                           
Znaki:   +   oczka brzegowe
             I    oczka prawe
            U   narzut
            2l dwa oczka razem na lewo
            2p dwa oczka razem na prawo
            3r trzy oczka przerobić razem
Liczba oczek musi być podzielna przez 8+5+6+2 oczka brzegowe
Motyw-oczka na czerwono-powtarzanie oczek do przerobienia wszystkich
Rzędy parzyste przerabiamy na lewo

Podsumowując ten post : przedstawiłam siedem płaszczyków dla dużych i małych kobiet , w których dominują tylko dwa ściegi  dżersejowy  prosty i francuski. Dwa ściegi ,niby nic 
a tak różne płaszczykowe robótki.

Wystarczy tylko wiedzieć jak powstają oczka lewe i prawe i już można wiele pięknych rzeczy stworzyć bawiąc się oczkami.


3 komentarze:

  1. Śliczne;-) To już wyższy stopień wtajemniczenia. Serdeczności ślę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wyższy. Większość to tylko prawe i lewe. Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  3. Great. Bozena is the best no doubt. Absolutely unbelievable what she is able to do !

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)