09 października, 2019

Szydełkowa czapka - łuska krokodyla. Zrób razem ze mną :-)



Ścieg na szydełko : łuska krokodyla ( crocodile stitch ) jest stary ale teraz dość rozpowszechnionym w robótkach szydełkowych. Nazywany też jest smoczym ściegiem.



Ścieg jest prosty bo powtarzamy tylko dwa rzędy, jest ciepły bo zachodzące na siebie łuski zatrzymują chłód. Wizualnie też fajny . Mnie kojarzy się ze starodawną sarmacką  zbroją naszych rycerzy :-)


Czapka z łusek jest prosta, zwężana ku górze . Ostatnie dwa rzędy to dwukolorowy kwiat , zdobiący czubek głowy . A co fajne w tym ściegu - taki kwiat sam się robi :-)

Czapkę zrobiłam na szydełku nr 5 z wełnianej mieszanki w kolorze rudym . Niestety to resztka więc trudno mi określić co dokładnie. Wiem tylko , że ma domieszkę wełny bo moje zapasy i resztki segreguję.

Łuskowa czapka ma wymiary: wysoka - 23 cm ; szeroka - 2 x 27 cm u podstawy.


Ścieg łuska krokodyla powinien być robiony luźno. Ma tylko dwa, powtarzające się rzędy : szkielet pod łuski i same łuski . Rzędy są naprzemienne . Opieramy się o słupki i oczka łańcuszka.

Nabieramy 14 x 6 = 84 o.ł. 
*1s + 1 o.ł. + 2s w 1 o. (szydełko wbijamy w 3 oczko) + 1 o.ł.*
**1 o.ł. +5s wokół pierwszego słupka rzędu poniżej + 1 o.ł. + 5s wokół drugiego s **

Otrzymujemy 14 łusek wokół twarzy. A tu poniżej mój schemat , niezbyt udany, jak zwykle.


Tak przerabiamy 18 rzędów. W kolejnym okrążeniu zwężamy czapkę i wówczas
 szkielet czyli pierwszy rząd ściegu przerabiamy następująco :
* 2s w 1 oczku +1o.ł. + 3 s  rozdz. 1 o.ł.*
utrzymując wkłuwanie szydełka tak samo jak wcześniej.
* łuska + 3s razem*


Dołączamy czarną nitkę i przy łuskach na środku robimy3 o.ł.zamiast 1 
czarny szkielet ze zwężeniem
dołączamy nitkę rudą i przerabiamy ostatni rząd = 4 łuski 
czarną nitkę nawlekamy na igłę i cerujemy środek lekko go zwężając. 


Ruda jak pogodna jesień . Ciepła. Kwiatowa. Kobieca.
Taka właśnie jest ta czapka smocza , krokodylowa , łuskowa.


W każdym razie nie podobna do smoka wawelskiego, który niedaleko mnie mieszka :-)
ale za to ruda jak spadające liście klonu ,które pokrywają coraz większe połacie chodników i trawników .



Bardzo dziękuję za odwiedziny mojego bloga :-)

Za komentarze , tak miłe i cenne dla mnie :-)

Do zobaczenia w następnym poście :-)

🌲🍂🍁🌞☔🍁🍂🌲




8 komentarzy:

  1. Получилось великолепно!
    Необычная идея. Я раньше ничего подобного не видела.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Большое спасибо и наилучшие пожелания :-)

      Usuń
  2. Piękna czapka Bożenko!!! I jaka pomysłowa :)) Miłego dnia kochana!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłego dnia Justynko i fajnego weekendu :-) Bardzo dziękuję :-)

      Usuń
  3. Pomysłowa czapka,przeważnie tym wzorem widziałam poduszki wykonane,fajny rudasek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ostatnio na Pinterest widziałam w tym splocie kamizelki , swetry a nawet sukienkę.Jest tam też dużo innych drobiazgów , czapki też. Ścieg chyba na wszystko o czym pomyślisz. Ma swój powrót a najbardziej mi się podobają wyroby z cieniowanych włóczek. Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam :-)

      Usuń
  4. Zabawna czapka.Taka inna i fantastyczna.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czapką też można sobie "ubarwić" życie. Bardzo dziękuję :-)

      Usuń

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)