02 września, 2021

Sweter Helena . Zrób razem ze mną :-)

 


Dzień dobry 🌞

Po dniach pochmurnych i mokrych deszczem , wreszcie słoneczny dzień. Oby ich było jak najwięcej. Słońce to energia , to światło i więcej chęci do wszystkiego. 

Dziś pochwalę się sweterkiem jaki zrobiłam na drutach dla mojej starszej wnuczki Helene . Wnuczka jest półfrancuską :-) więc pisownia i wymowa jej imienia jest inna ale dla mnie zawsze będzie Helenką :-) Już dawno obiecałam jej zrobić sweter z kanadyjską lilijką a gdy sweter powstawał poprosiła o wpisanie na przodzie jej imienia w polskim brzmieniu :-) 


tył swetra

Sweter jest na 145 cm wzrostu . Jest dość długi - przykrywa pupę . Ma półgolf. Rękawy są prosto wszyte . Z przodu wrobiłam kremową nitką imię Helena a z tyłu jest lilijka - symbol prowincji Quebec w Kanadzie.

Prowincja Quebec jest największym regionem Kanady pod względem powierzchni i jest to część francuska Kanady . Jej flaga to biały krzyż na błękitnym tle rozdzielająca ją na cztery części , w których są kwiaty białych lilii. Krzyż symbolizuje tu czystość zamiarów i katolickie dziedzictwo a błękit i lilie - francuską monarchię .

Lilijka obok lwa , krzyża i orła jest najczęstszym symbolem heraldycznym , skautowym na świecie a u nas symbolizuje harcerstwo. We Francji już w średniowieczu lilijka stała się godłem królestwa francuskiego  . Inspiracją stworzenia tego lilijkowego symbolu jest prawdopodobnie kwiat irysów , pospolitych kwiatów , rosnących nad rzeką Leie we Flandrii. 



Moja wnuczka od niedawna mieszka w Quebec i fascynuje ją historia tego regionu i może stąd ten pomysł na sweter.  Mnie osobiście bardzo cieszą takie prośby bo wiem , że moja praca ucieszy i nie będzie gdzieś tam leżakować. Będzie po prostu przydatna.

Sweter powstał z włóczki Nako Sport Wool -  mieszanki z wełną w kolorze chabru - też kolor Quebec oraz w kolorze kremowym. Druty nr 5 bo nitka dość gruba. 




Zaczynamy od tyłu swetra. Na druty nr 5 nabieramy 56 oczek . Pierwszy rząd to same prawe by dzianina nie ściągała się a następnie wzorem nazwijmy go harmonijkowym :-)  Ścieg z głowy ale rozrysowałam go 


Kiedyś dawno , dawno temu miałam w tym wzorze i spódnicę i sweter a może coś więcej - już nie pamiętam :-) W połowie wysokości swetra robimy podkreślenie 6 rzędami ściegu francuskiego a następnie przerabiamy ściegiem dżersejowym i po 2 rzędach zaczynamy wrabiać kremową nitką wzór lilijki . Wzór ten znalazłam na Pinterest 


Po dwóch rzędach powyżej lilijki  zamykamy oczka na ramiona i ściągaczem 2/2 robimy mały półgolf.

Sweter wyszedł trochę szeroki przez litery imienia i dlatego u góry po obu stronach ramion przekręciłam niby warkocz 4/4.

Przód robimy podobnie ale zamiast lilijki - wrabiamy kremowe litery imienia. Litery rozpracowałam sama na kratkowanej kartce


Praca z dwoma kolorami włóczek wymaga uwagi i lekkiego prowadzenia włóczki. Nitki musimy ze sobą skręcić by nie powstały niezamierzone dziury oraz przeplatać je gdy przenosimy kolor dalej.

Rękawy rozszerzają się ku górze a pracę nad nimi zaczynamy od 24 oczek dla każdego z nich. W 3/4 wysokości to ścieg harmonijkowy a górą dżersej.

Wszystkie części swetra zszywamy , zaczynając od rękawów. Wysokość półgolfika podniosłam 6 rzędami półsłupków na szydełku nr 5.

Sweter zrobiłam latem gdy panowały upały. Moja wnuczka nie chciała być modelką bo sweter za ciepły a poza tym ona to niespokojny duch. Coś nie co się udało i tak się sweter prezentuje na niej. Trochę za duży ale do zimy daleko a dzieci rosną i rosną :-)




Skromne te zdjęcia całości i szczegółów bo sweter zaraz znalazł się w walizce a domowe zamieszanie wykluczało moje pamiętanie o blogu czy  robótkowym wpisie.  Robótki dla dzieci na oko to moja specjalność ale w to lato mógł powstać sweter przy modelce :-)wydarzenie bardzo rzadkie. Gdy ich pożegnałam powstał sweter dla młodszej wnuczki bardzo podobny do tego ale o tym ...w najbliższym czasie.








❤️ Bądźcie zdrowi  ❤️


Bardzo dziękuję za odwiedziny mojego bloga :-)

Za komentarze , tak miłe i cenne dla mnie :-)

Do zobaczenia  :-)


🌲🌞🌼☔🌷








6 komentarzy:

  1. Bardzo piękny i niepowtarzalny i jak najbardziej osobisty!
    Serdecznie pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Małgosiu i serdecznie pozdrawiam 🌞

      Usuń
  2. Sweter bardzo oryginalny i piekny.Wnuczka wie czego chce, wspaniały pomysł miała.Masz rację, bardzo cieszy że chcą, że noszą to chce się robic .Sliczna wnusia, ciekawe jaki będzie dla drugiej wnuczki.Pozdrawiam serdecznie.U nas słoneczko ale chłodno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Urszulko i serdecznie pozdrawiam 🌞

      Usuń
  3. Sweterek niepowtarzalny i bardzo ładny :0) myślę, że będzie ulubionym :0)
    Pozdrawiam serdecznie :0)

    OdpowiedzUsuń
  4. Гарний светр! Дуже вдало підібрані малюнки та кольори! Мої вітання!

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za zostawione opinie o moim blogowaniu :-)